Definitivní průvodce: Jak zrušit pozastavenou živnost (krok za krokem)
Podmínky zrušení pozastavené živnosti
Živnost pozastavenou na dobu určitou není nutné nijak rušit, sama se totiž po uplynutí stanovené lhůty automaticky obnoví. Pokud jste si to ale rozmysleli a chcete podnikání ukončit dříve, než bylo plánováno, je nutné podat žádost o zrušení živnostenského oprávnění. Stejný postup platí i v případě, že jste si živnost pozastavili na dobu neurčitou. Žádost o zrušení živnosti se podává na kterémkoli živnostenském úřadě, a to osobně, poštou nebo elektronicky (datovou schránkou). K žádosti je nutné doložit doklad totožnosti. Vzor žádosti o zrušení živnostenského oprávnění je k dispozici na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Po podání žádosti živnostenský úřad vaši žádost zpracuje a vydá vám rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění. Živnostenské oprávnění zaniká dnem, který je uveden v tomto rozhodnutí. Důležité je mít na paměti, že i po zrušení živnosti musíte splnit všechny své závazky vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.
Žádost o zrušení živnosti
Pokud jste živnostník a vaše podnikání je momentálně pozastavené, ale rozhodli jste se ho ukončit úplně, je nutné podat žádost o zrušení živnosti. I když je živnost pozastavená, stále podléhá zákonným povinnostem, jako je například vedení účetnictví nebo podávání daňového přiznání. Zrušením živnosti se zbavíte těchto povinností a předejdete tak případným komplikacím.
Postup pro zrušení pozastavené živnosti je obdobný jako u živnosti aktivní. Žádost o zrušení živnosti se podává na živnostenském úřadě, a to buď osobně, poštou, nebo elektronicky s využitím datové schránky. K žádosti je potřeba doložit doklad totožnosti a doklad o pozastavení živnosti. Vzor žádosti o zrušení živnosti naleznete na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Živnostenský úřad vaši žádost posoudí a v případě, že je v pořádku, vydá rozhodnutí o zrušení živnosti. Dnem, který je v rozhodnutí uveden, vaše živnost zaniká a vy již nejste oprávněni ji provozovat.
Náležitosti žádosti
Pro úspěšné zrušení pozastavené živnosti je nezbytné podat Žádost o zrušení pozastavení provozování živnosti na příslušný živnostenský úřad. Tato žádost musí obsahovat několik důležitých náležitostí, bez kterých by vám úřad nemohl vyhovět. V první řadě je nutné uvést vaše identifikační údaje, tedy jméno a příjmení, datum narození a adresu trvalého bydliště. Dále je potřeba specifikovat, o jakou živnost se jedná – uveďte její název, identifikační číslo a datum, od kdy je pozastavena. Žádost musí obsahovat i datum, ke kterému chcete živnost zrušit. Nezapomeňte ji také podepsat. K žádosti je vhodné přiložit i kopii vašeho živnostenského listu.
Místo podání žádosti
Žádost o zrušení pozastavené živnosti se nepodává na žádný konkrétní úřad. Místo toho se obracíte přímo na živnostenský úřad, který vám živnost pozastavil. Žádost je možné podat osobně, a to na podatelně příslušného úřadu, nebo ji můžete zaslat poštou. V takovém případě je nutné žádost podepsat a úředně ověřit váš podpis. Pro urychlení celého procesu je vhodné ověřit si na webových stránkách vašeho živnostenského úřadu, zda je možné podat žádost elektronicky. Některé úřady tuto možnost již nabízejí.
Živnost pozastavená spánkem se probouzí k životu s byrokratickým tanečkem, ale definitivní sbohem se jí dává s razítkem a úlevným úsměvem.
Bořivoj Král
Poplatky za zrušení živnosti
Zrušení pozastavené živnosti je naštěstí osvobozeno od správních poplatků. To znamená, že ať už se rozhodnete pro zrušení online prostřednictvím portálu Živnostenského rejstříku, nebo dáváte přednost osobní návštěvě živnostenského úřadu či zaslání žádosti poštou, nebudete muset platit žádný poplatek.
Je však důležité si uvědomit, že i když je samotné zrušení živnosti zdarma, můžou vám vzniknout náklady spojené s ukončením závazků plynoucích z vašeho podnikání. Může se jednat například o doplacení daní, odvody na sociální a zdravotní pojištění, nebo poplatky za vedení bankovního účtu. Před samotným zrušením živnosti si proto důkladně prostudujte všechny své závazky a ujistěte se, že máte dostatek finančních prostředků na jejich splnění. V případě nejasností se neváhejte obrátit na odborníka, například daňového poradce.
Lhůta pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení žádosti o zrušení pozastavené živnosti je 5 pracovních dnů ode dne doručení úplné a správně vyplněné žádosti na živnostenský úřad. V případě, že je žádost podána neúplná nebo obsahuje chyby, běží lhůta pro vyřízení až od data doplnění všech náležitostí. Živnostenský úřad má povinnost vás o případných nedostatcích informovat a vyzvat k jejich doplnění. Doporučuje se proto žádost o zrušení pozastavené živnosti podat s dostatečným předstihem, abyste předešli případným komplikacím s nedodržením lhůt. Pokud potřebujete zrušit živnost urychleně, je možné požádat o zrychlené vyřízení. V takovém případě je však nutné počítat s poplatkem.
Následky zrušení živnosti
Zrušení pozastavené živnosti s sebou nese trvalé ukončení podnikatelské činnosti. Po zrušení živnostenského oprávnění již nebudete moci dále podnikat v daném oboru, a to ani po opětovném zahájení činnosti. Pokud byste chtěli v budoucnu obnovit podnikání, budete muset projít celým procesem registrace znovu. Důležité je také zmínit, že zrušení živnosti nezbavuje podnikatele povinnosti uhradit případné dluhy, ať už vůči finančnímu úřadu, České správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně nebo jiným subjektům. Povinnosti týkající se archivace dokladů a vedení účetnictví zůstávají v platnosti i po zrušení živnosti. Před samotným zrušením pozastavené živnosti je vhodné zvážit všechna pro a proti a v případě nejasností se obrátit na odborníka, například daňového poradce.
Název kroku | Popis | Doba vyřízení |
---|---|---|
Žádost o zrušení živnosti | Žádost lze podat online, osobně na úřadě nebo poštou. | 1 den - online, 5 dní - osobně/poštou |
Doložení dokladů | Obvykle není potřeba dokládat žádné další dokumenty. | N/A |
Poplatek za zrušení živnosti | Zrušení živnostenského oprávnění je zdarma. | N/A |
Obnovení zrušené živnosti
Pokud jste si svou živnost pouze pozastavili, máte stále možnost se k podnikání vrátit jejím obnovením. Obnovení zrušené živnosti je bohužel nemožné. Jakmile je živnost zrušena, nelze ji obnovit a je nutné znovu projít celým procesem registrace, jako byste žádali o živnost poprvé. To zahrnuje vyplnění žádosti, doložení všech potřebných dokladů a uhrazení správního poplatku. V případě, že si nejste jistí, zda je vaše živnost pouze pozastavena nebo již zrušena, doporučujeme ověřit si stav na živnostenském úřadě.
Časté dotazy
Mohu zrušit pozastavenou živnost online? Ne, zrušení živnosti, ať už aktivní nebo pozastavené, online bohužel není možné.
Jaký je postup pro zrušení pozastavené živnosti? Pozastavenou živnost zrušíte tak, že vyplníte žádost o zrušení živnostenského oprávnění a doručíte ji na živnostenský úřad. Žádost je dostupná na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Musím něco platit při zrušení pozastavené živnosti? Za zrušení pozastavené živnosti se žádný správní poplatek neplatí.
Jak dlouho trvá zrušení pozastavené živnosti? Živnostenský úřad má na zrušení živnosti ze zákona 30 dní.
Musím vracet doklady po zrušení živnosti? Ano, po zrušení živnosti jste povinni do 15 dnů odevzdat originál vašeho živnostenského listu na živnostenský úřad.
Co se stane, když nepodám daňové přiznání po zrušení pozastavené živnosti? I když jste měli živnost pozastavenou, máte povinnost podat daňové přiznání. Pokud tak neučiníte, hrozí vám pokuta od finančního úřadu.
Mohu po zrušení živnosti požádat o novou? Ano, po zrušení živnosti můžete kdykoliv požádat o novou.
Užitečné kontakty
Pro pomoc s dotazy ohledně zrušení pozastavené živnosti se můžete obrátit na následující instituce:
Živnostenský úřad – zde získáte informace o konkrétním postupu zrušení živnosti a potřebných dokumentech. Kontaktovat je můžete telefonicky, emailem nebo osobně na pobočce v místě vašeho bydliště.
Finanční úřad – informujte se o povinnostech souvisejících s daněmi z příjmů a DPH při ukončení podnikání. Kontaktovat je můžete telefonicky, emailem nebo osobně na pobočce v místě vašeho bydliště.
Česká správa sociálního zabezpečení – informujte se o povinnostech ohledně sociálního a zdravotního pojištění. Kontaktovat je můžete telefonicky, emailem nebo osobně na pobočce v místě vašeho bydliště.
Vaše účetní – v případě, že využíváte služeb účetní, obraťte se na ni s dotazy ohledně účetnictví a daní při rušení živnosti. Pamatujte, že včasná a správná komunikace s úřady a institucemi vám usnadní celý proces zrušení pozastavené živnosti.
Publikováno: 17. 11. 2024
Kategorie: podnikání