Objednání na poštu: Kdy máte právo na doručení zásilky tam, kam potřebujete?
Právo na doručení
Právo na doručení zásilky na poštu je důležitou součástí online nakupování. Pokud si objednáváte zboží online, máte právo zvolit si doručení na vámi zvolenou poštu. Tato možnost je často označována jako "Objednání na poštu" nebo "Balík na poštu". Při objednávání online si jednoduše zvolíte možnost doručení na poštu a uvedete adresu vámi preferované pobočky České pošty. Po doručení zásilky na poštu obdržíte SMS nebo e-mailovou zprávu s informací, že si zásilku můžete vyzvednout. Zásilka je obvykle na poště uložena 7 dní, ale tato doba se může lišit. Objednání na poštu má několik výhod. Můžete si zásilku vyzvednout, kdy vám to vyhovuje, a nemusíte se bát, že vám kurýr zásilku nedoručí v době, kdy nejste doma. Navíc si můžete být jisti, že zásilka bude doručena na bezpečném místě.
Místo doručení zásilky
Při objednávání zboží online nebo zasílání balíku je důležité správně uvést místo doručení. Pokud si přejete zásilku vyzvednout na poště, zvolte tuto možnost v průběhu objednávky. Většina e-shopů a přepravních společností nabízí možnost "doručení na poštu" jako jednu z variant. Při výběru této možnosti budete následně vyzváni k zadání adresy Vámi preferované pošty. Tu si můžete snadno vyhledat na webových stránkách České pošty nebo jiného Vámi zvoleného dopravce. Pro bezproblémové doručení je důležité uvést přesnou adresu pošty včetně PSČ. Kromě adresy je vhodné uvést i Vaše telefonní číslo, na které Vám pošta může zaslat SMS o uložení zásilky. Tím si zajistíte, že Vám žádná informace neunikne a balíček si budete moci včas vyzvednout. Nezapomeňte, že na vyzvednutí zásilky máte obvykle omezený čas, proto si balíček vyzvedněte co nejdříve.
Povinnosti adresáta
Jako adresát zásilky máte určité povinnosti, abyste si ji mohli bez problémů vyzvednout. V první řadě je důležité si zásilku včas vyzvednout na poště, a to ve lhůtě, která je uvedena na výzvě k vyzvednutí. Pokud tak neučiníte, bude zásilka vrácena odesílateli. Před vyzvednutím zásilky si zkontrolujte stav zásilky online nebo pomocí SMS zprávy, abyste se ujistili, že je připravena k vyzvednutí. Při přebírání zásilky na poště se nezapomeňte prokázat platným dokladem totožnosti. Pokud si nemůžete zásilku vyzvednout osobně, můžete zmocnit jinou osobu, aby ji vyzvedla za vás. Tato osoba se musí prokázat plnou mocí s vaším podpisem a svým platným dokladem totožnosti. V případě poškození zásilky je nutné sepsat s pracovníkem pošty protokol o škodě. Nezapomeňte si zkontrolovat obsah zásilky před pracovníkem pošty, abyste se ujistili, že je vše v pořádku.
Nepřevzetí zásilky
V případě, že si nemůžete zásilku vyzvednout osobně, máte několik možností. Můžete si ji nechat doručit na jinou adresu, například do zaměstnání nebo k sousedovi. Stačí kontaktovat přepravní společnost a požádat o změnu adresy doručení. Pokud víte, že nebudete delší dobu k dispozici, můžete si nechat zásilku uložit na poště. Většina přepravních společností nabízí službu uložení zásilky na poště po určitou dobu, obvykle 7 až 14 dní. Pro objednání zásilky na poštu budete potřebovat sledovací číslo zásilky a svůj občanský průkaz. Objednání můžete provést online na webových stránkách přepravní společnosti nebo telefonicky. Při objednání online budete muset zadat sledovací číslo zásilky a vybrat si poštu, na které si přejete zásilku vyzvednout. Po zadání objednávky obdržíte potvrzovací e-mail s informacemi o vyzvednutí. Nezapomeňte, že pokud si zásilku nevyzvednete včas, bude vrácena odesílateli.
Reklamace a stížnosti
V případě nesrovnalostí s doručenou zásilkou objednanou na poštu, ať už se jedná o poškození, neúplnost nebo doručení na nesprávnou pobočku, je nutné uplatnit reklamaci. Reklamaci je možné podat přímo na vybrané poště, telefonicky na zákaznické lince České pošty nebo online prostřednictvím formuláře na webových stránkách. Pro urychlení procesu je vhodné mít k dispozici podací číslo zásilky a popis problému. V případě stížností na průběh objednání zásilky na poštu, například na nefunkčnost online systému nebo nevhodné chování zaměstnanců, je možné kontaktovat Českou poštu telefonicky, písemně nebo prostřednictvím kontaktního formuláře na webu. Stížnost by měla obsahovat datum a čas incidentu, popis situace a případně i jméno zaměstnance, kterého se stížnost týká. Česká pošta se zavázala k vyřešení všech reklamací a stížností v co nejkratším možném termínu.
Služba | Cena | Doba doručení | Možnost sledování zásilky |
---|---|---|---|
Balík Na poštu (Česká pošta) | Od 69 Kč | 1-2 pracovní dny | Ano |
Zásilkovna | Od 65 Kč | 1-2 pracovní dny | Ano |
DPD Pickup | Od 79 Kč | 1-2 pracovní dny | Ano |
"Objednání zásilky na poštu - jako byste chtěli zachytit motýla do sítě z pavučin, nikdy nevíte, jestli se vám to povede."
Božena Němcová
Ochrana osobních údajů
Při objednávání zásilek na poštu je důležité dbát na ochranu vašich osobních údajů. Česká pošta je správcem vašich osobních údajů, které jí poskytnete v souvislosti s objednávkou. Tyto údaje zpracováváme v souladu s platnými právními předpisy, zejména se zákonem o ochraně osobních údajů a obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR). Vaše osobní údaje, jako je jméno, adresa, telefonní číslo a e-mailová adresa, jsou nezbytné pro vyřízení vaší objednávky a doručení zásilky. Bez těchto údajů by nebylo možné vaši objednávku zpracovat a zásilku doručit. Vaše údaje sdílíme pouze s třetími stranami, které se podílejí na doručování zásilek, jako jsou přepravní společnosti. S vašimi údaji zacházíme s maximální péčí a používáme vhodné technické a organizační prostředky k jejich ochraně před neoprávněným přístupem, zneužitím nebo ztrátou. Máte právo na přístup ke svým osobním údajům, jejich opravu, výmaz, omezení zpracování a vznesení námitky proti zpracování. Pokud máte jakékoli dotazy týkající se ochrany vašich osobních údajů, neváhejte nás kontaktovat.
Odpovědnost pošty
Česká pošta nenese odpovědnost za případné škody vzniklé v souvislosti s objednávkou zásilek na pobočku. To zahrnuje i situace, kdy zásilka není doručena včas nebo je poškozena z důvodu událostí, které Česká pošta nemůže ovlivnit. Mezi takové události patří například živelné pohromy, dopravní nehody nebo stávky.
Při objednávce zásilky na pobočku je důležité uvést správné a úplné údaje o doručení, včetně adresy pobočky a otevírací doby. Zákazník je zodpovědný za sledování zásilky a její vyzvednutí ve stanovené lhůtě. Pokud si zákazník zásilku nevyzvedne včas, může být vrácena odesílateli na náklady zákazníka.
V případě jakýchkoli problémů s doručením zásilky se zákazník může obrátit na zákaznickou linku České pošty. Je důležité si uchovat všechny doklady o zásilce, jako je podací lístek nebo číslo zásilky, pro případ reklamace.
Smluvní podmínky
Níže naleznete shrnutí klíčových smluvních podmínek týkajících se objednání zásilek na poštu. Kompletní znění Všeobecných smluvních podmínek České pošty naleznete na webových stránkách České pošty. Oblíbením služby doručení zásilky na poštu souhlasíte s Všeobecnými smluvními podmínkami České pošty a zavazujete se je dodržovat. Služba objednání zásilky na poštu je dostupná pouze pro vybrané typy zásilek a do vybraných poboček České pošty. Informace o dostupnosti služby pro konkrétní zásilku a poštu naleznete na webových stránkách České pošty nebo na telefonním čísle zákaznické linky. Při objednání zásilky na poštu je nutné uvést všechny požadované údaje, zejména pak číslo zásilky, název a adresu vybrané pobočky České pošty a kontaktní údaje adresáta. Zásilka bude doručena na zvolenou poštu do 2 pracovních dnů od objednání služby. O doručení zásilky na poštu budete informováni prostřednictvím SMS zprávy nebo e-mailem. Zásilku si na poště můžete vyzvednout do 7 dnů od jejího doručení. K vyzvednutí zásilky je nutné předložit platný doklad totožnosti. V případě, že si zásilku nevyzvednete do 7 dnů od jejího doručení na poštu, bude vrácena odesílateli. Česká pošta nenese odpovědnost za škody vzniklé v důsledku nesprávně nebo neúplně zadaných údajů při objednání služby doručení zásilky na poštu. V případě jakýchkoli dotazů se obraťte na zákaznickou linku České pošty.
Zákon o poštovních službách
Zákon o poštovních službách upravuje mimo jiné i problematiku objednání na poštu. Pokud si chcete ušetřit čas a vyhnout se frontám, můžete si předem objednat termín a místo pro podání zásilky. Objednání na poštu je možné provést online nebo telefonicky. V online formuláři zadáte požadované údaje, jako je druh zásilky, adresa a kontaktní údaje. Po odeslání objednávky obdržíte potvrzení s přiděleným termínem a místem. Telefonicky si termín objednáte na zákaznické lince České pošty. Operátorovi sdělíte stejné údaje jako v online formuláři. Objednání na poštu je bezplatná služba, která vám usnadní a urychlí vyřízení poštovní zásilky.
Publikováno: 17. 08. 2024
Kategorie: právo